Pentru Romania, cu dragoste!

Prieten: “Nu-mi plac românii” Eu: “Dar tu eşti român!” Prieten: “Da ştiu – dar nu-mi plac românii în general!”

De ce atâtea conversaţii pe care le am cu prietenii mei români conţin acest schimb de replici? Îmi este din ce în ce mai greu să nu mă întreb de ce atât de mulţi cetăţeni capabili ai acestei ţări o critică atât de vehement.

Ca neamţ (îmi place foarte mult acest termen), mă feresc în general de excesul de naţionalism.

Am în general o aversiune naturală faţă de toţi oamenii (inclusiv nemţi) care sunt prea mândri de ţara lor. Venind în România însă, tot acest sistem de protecţie împotriva naţionalismului parcă s-a inversat. Toată lumea este aproape anti-naţionalistă, iar eu, ca străin ce locuiesc aici, nu înţeleg de ce. În plus, mass-media pare să ţină isonul acestor critici – din punctul meu de vedere excesive – aduse propriei ţări. În niciun caz nu devii mândru că eşti român dacă te uiţi la televizor. Şi totuşi, din punctul meu de vedere, acest fapt este cauzat mai degrabă de perspectiva de redare, decât de faptele în sine.

Cum spuneam, găsesc atitudinea atât de autocritică a românilor eronată, neproductivă şi, în termeni absolut obiectivi, nu foarte fundamentată. Poate argumentele pe care le voi enumera în continuare ar putea părea superficiale, dar eu, ca străin locuind în Bucureşti, privesc lucrurile oarecum “din avion” – oricum mai obiectiv.

Eu cred că România a evoluat mult în ultimii ani, că este cu adevărat o ţară europeană şi că, deşi multe lucruri rămân a fi puse la punct, situaţia nu este chiar atât de neagră pe cum se prezintă adesea.

[….]

Niciun străin nu-i va putea convinge pe români să se iubească mai mult. Dar dacă românii continuă să se displacă pe ei înşişi ca popor ignorându-şi potenţialul, multe oportunităţi pot fi ratate. Prea multi studenţi români (85% după ultimele cercetări) vor rămâne în străinătate, iar companiile din ţară nu-şi vor putea fructifica întregul potenţial.

Critica este bună atunci când este întemeiată şi constructivă. La români este omniprezentă. Poate pentru că au tendinţa să se compare cu cei mai buni şi să-şi creeze complexe (de câte ori nu am auzit că Bucureştiul nu este ca Viena – normal că nu – Viena a fost constant nominalizată în cele mai recente topuri drept cel mai bun oraş de locuit din lume – puţine oraşe nu sunt ca Viena, nu numai Bucureştiul!).

Ca să închei, este bine să te compari cu cei mai buni, dar pentru a te ambiţiona să ajungi ca ei, nu ca să dovedeşti cât eşti de slab. Cred în această ţară şi îi apreciez locuitorii – dar îi plac cu adevărat pe cei care îşi plac şi ei la rândul lor ţara şi poporul.

Restul il puteti citi direct in articol: Confesiunile unui expat: Îmi plac românii care ştiu să-şi aprecieze ţara 🙂

Poate e timpul sa si aratam asta….showing a Romanian heart to all our friends 🙂

Home is where your heart is. I found this t-shirt here (click)

I found this one here http://sales.buysmrt.com/Romania